zaterdag 18 augustus 2012

Gligorics systeempje tegen de Spaanse ruilvariant

Eerder deze week overleed de Servische grootmeester Gligoric Svetozar. Diverse sites zoals Chessbase, Chessvibes,  .... hebben een memoriam geschreven dus in deze blog wil ik dit niet kopiëren. Interessanter vind ik te kijken welke impact Gligoric direct had op mijn spel en 1 systeempje valt onmiddellijk op, namelijk tegen de Spaanse ruilvariant.

Gligoric speelde meerdere malen in de hoofdlijn van de Spaanse ruilvariant niet 7...,c5 met het karakteristieke dameloze middenspel maar 7...,Ld6 waarna de stelling meer potentieel behoudt. 7 partijen van zijn hand met deze zet heb ik teruggevonden waardoor sommige boeken de variant m.i. terecht aan Gligoric hebben opgedragen. Zijn meest opzienbarende overwinning met deze variant was in 1971 tegen een nog erg jonge Jan Timman.
In 1972 verloor Gligoric van de Duitse (toenmalige) IM Hans-Joachim Hecht met dit systeem en verdween het van zijn repertoire. Ik vermoed dat dit ook de reden is waarom het systeem onbekend is gebleven.

In 1998 heb ik aan de hand van een correspondentiepartij getracht de variant te rehabiliteren. Tegen de Belgische IM (correspondentie) Frans Huybrechts kreeg ik erg goed spel met zwart maar net niet genoeg om te winnen.
Sindsdien heb ik het systeem ook steeds gespeeld in het bordschaak. 11 partijen tel ik ondertussen al in mijn persoonlijke database met een redelijke score van +1,-2,=8 voor zwart tegen o.a. 1 IM en 3 FM's. 

Een mooi verrassingswapen kan het zijn want weinig witspelers kennen het en psychologisch is het moeilijk om plots de switch te maken van een middenspel zonder dames naar een middenspel met dames. Het systeem vast in je repertoire opnemen zoals bij mij, is niet zonder risico's want ik betwijfel sterk of het zo gezond is als het veel bekendere c5. Echter ik meen dankzij mijn uitgebreide huisanalyses en een niet te verwaarlozen bordervaring dat zelfs een voorbereide witspeler niet perse voordeel zal halen wat ik al enkele keren in het verleden heb bewezen.

Brabo

Geen opmerkingen:

Een reactie posten