zondag 27 januari 2013

Een Slavisch tussendoortje

Hoe ik nog niet helemaal tevreden ben met mijn stukje over de Hollandse Rubinsteinvariant volg ik het motto van Monty Python en bied de lezer nu iets heel anders aan. Als alle aspirerende aanvalsspelers begon ik met 1.e4. Dat schrijft immers iedereen voor. Maar ik heb me ook altijd afgevraagd waarom 1.d4 strikt voor positionele spelers zou moeten zijn. Er zijn immers nogal wat scherpe varianten te vinden. Dus toen ik niet meer in staat bleek in de Open Spelen een interessante partij op het bord te krijgen hakte ik de knoop door. Ik verschoof het probleem van het Russisch naar het Slavisch, zeg maar.

Wie het Koningsgambiet wel eens heeft gespeeld zal het antwoord gemakkelijk kunnen raden. Laat zwart op c4 slaan, speel e4, geef de gelegenheid tot ...b5 en wit heeft een gespiegelde versie. Het witte plan vertoont opmerkelijke overeenkomsten. Streef naar een doorbraak in het centrum en/of val de zwarte pionnenketen a6-b5-c4 aan. Last van een verzwakte koningsstelling, zoals in het Hansteingambiet, heeft wit daarbij niet. Goed, theorie zegt dat wit met dit plan geen theoretisch voordeel kan bewijzen, maar wie het Koningsgambiet gewend is maalt daar toch al niet om. De stelling uit evenwicht brengen, dat is het streven! Natuurlijk ben ik bepaald niet de eerste die op dat idee kwam. Spassky (vast geen toeval dat hij ook nogal eens het Koningsgambiet gebruikte) paste het al toe in de jaren 50. Mark Morss heeft er jaren geleden een uitstekend stukje aan gewijd: A fancy gambit against the Slav.

Merkwaardig genoeg heb ik dit nooit kunnen spelen tegen het eigenlijke Slavisch, alleen als zijvariantje van het Botvinniksysteem. Nog merkwaardiger is dat wit het Spasskygambiet - niet de officiële naam, maar wat is er op tegen? - ook tegen de Noteboom lijkt te kunnen spelen! Scherbakov noemt het idee, zijn voortreffelijke dikke pil over deze verdediging. Een overzicht met enkele toelichtende opmerkingen:



De amateur die niet bang is om in een vroeg stadium met een pion minder te spelen en de nodige tijd in eigen onderzoek wil steken zou hier wel eens een giftig wapen kunnen vinden. Saai wordt het in ieder geval nooit, zo leert mijn ervaring:
Eén waarschuwing tot slot. Het is gemakkelijk om op deze manier het centrum te bezetten en de ontwikkeling te voltooien. Daarná begint het eigenlijke probleem pas: hoe verder te komen? Zwart staat immers stevig. Wits voorbereiding begint dan ook pas rond zet 10, zo is de conclusie die ik heb getrokken uit mijn partijen en mijn analyses.

Mark Nieuweboer

5 opmerkingen:

  1. Moet het eerste woord niet 'hoewel' zijn ipv 'hoe'?
    PS: ik ben ook een van die spelers die in de beginfase geleerd werden om e4 te spelen. Ik heb efkes afgeweken, om terug te keren. Ik ben niet echt een aanvalsspeler, maar dat kan nog komen...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind de viewers prima, want kon de verleiding daarnet niet weerstaan om alles nog eens na te spelen. De traagheid is voor mij geen probleem en ik heb bepaald niet de nieuwste technologie in huis.

    @Noli: voor iemand die "niet echt een aanvalsspeler" is is 1.e4 prima. Wie van technisch spel houdt - uitmelken, zeg maar, en dat is een volkomen legitieme strategie - kan bv. nauwelijks beter spelen dan 1.e4 c5 2.c3 en Tiviakov navolgen.
    Een ander goed voorbeeld is de moderne interpretatie van de Oostenrijkse Aanval tegen de Pirc. Wit zet het centrum op en probeert het vervolgens zo goed mogelijk te handhaven om vervolgens kleine voordeeltjes te verzamelen.
    GM's moeten hun brood verdienen en hebben maar één ding aan hun hoofd: hun prestaties optimaliseren. Wij amateurs verkeren in de luxueuze positie te kunnen doen wat we leuk vinden.
    Ik keur maar één ding af: gebrek aan ambitie om te winnen. En daar kunnen we een droge speler als Magnus Carlsen toch moeilijk van beschuldigen.
    Dus doe waar je het meeste plezier aan beleeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lol, MNb, ik speel altijd 1.e4 c5 2.c3, hoe wist je dat? :)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Een doordachte gok - ik meen al bijna 30 jaar dat het een uitstekend systeem is voor een bepaald type spelers.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik speel al mijn hele schaakcarriere 1.e4 en gisteren tegen een + 2600 nogmaals hardhandig gevoeld dat ik er eigenlijk niets van ken.

    BeantwoordenVerwijderen