donderdag 8 februari 2018

UltraCorr-X

Het buzzwoord Internet der dingen vind ik persoonlijk een afschuwelijk gedrocht maar beschrijft tezelfdertijd wel vrij goed een zeer snel groeiend fenomeen. Steeds meer (nieuwe) toepassingen gebeuren niet meer op menselijke individuele basis maar worden d.m.v. het internet gemonitord en bijgestuurd. Ook het schaken bleef hier niet achterwege bij. Online databases bestaan al sinds het begin van het internet maar het was de pionier chess.db die voor het eerst in 2012 ervoor zorgde dat een database met partijen van spelers dagelijks wordt bijgewerkt. Plots verdween hierdoor de vereiste om zelf nog zulk soort dure database aan te kopen en geregeld up te daten. Tegen eind 2013 bleek reeds 40% van alle spelers en coaches op het wereld jeugdkampioenschap te Al Ain hiervan gebruik te maken zie statistieken chess.db.

Uiteraard bleef Chessbase niet bij de pakken zitten en ging in de tegenaanval door begin 2014 hun eigen online dagelijks bijgewerkte database te lanceren bovendien gekoppeld aan hun vlaggeschip Chessbase 14 (12 toen)  Hiermee won men zeker weer klanten want het is uiteraard veel makkelijker om alle partijvoorbereidingen binnen 1 programma te kunnen uitvoeren. Later in hetzelfde jaar lanceerde Chessbase ook de mogelijkheid om eigen databases in de cloud te bewaren zie deel 1 en deel 2. Delen van databases met anderen of gewoon tussen diverse toestellen (smartphone, tablet, computer,...) werd hierdoor kinderspel.

Persoonlijk hou ik echter deze internet-revolutie voorlopig nog steeds af. Jezelf 100% afhankelijk maken van internet-dekking is vandaag nog steeds riskant. Zo stond nog geen 2 dagen geleden een artikel op hln dat nog steeds 39 Waalse gemeenten geen 4G hebben en zelfs mobiel bellen moeilijk is zie hier. Daarnaast hangt er vaak ook een prijskaartje vast aan het gebruiken over het internet van databases. Er zijn de eventuele extra kosten gelinkt aan de internetconnectie maar ook de eigenaar van de database kan een kost aanrekenen voor het gebruiken van de database. Trouwens grote online databases hebben meestal een beperkte keuze aan zoekfuncties om ervoor te zorgen dat de servers niet door het internetverkeer onderuitgaan.

Kortom ik verkies te werken met databases rechtstreeks bewaard op de harde schijf van mijn computer. Nadeel is natuurlijk dat je wel extra tijd verliest door het geregeld updaten van de databases met de laatste nieuwe partijen of het synchroniseren van diverse toestellen. Een reactie die ik kreeg op de LSV-sessie voor schaakprogramma's was dat sommigen dit vervelend karweitje niet zagen zitten. Je bent slechts amateurschaker dus dan wil je niet dagelijks tijd hieraan spenderen. Volstrekt begrijpbaar want zelf doe ik het ook niet. Om maximaal rendement te verzekeren doe ik daarom slechts 2 keer per jaar een update van mijn databases net voor de enige 2 open tornooien die ik normaliter elk jaar speel: Gent en Leuven. Tussenin voor de Belgische interclub vul ik de eventuele gaten op met een snelle check op chess.db om te zien of er toch nog iets is wat ik niet mag vergeten te analyseren.

Mijn proces van welke updates voor welke databases beschreef ik al in mijn artikel databases gebruiken. Een dik uur duurt het dus om alles 1 keer up te daten en tot recent was ik zeer tevreden over de return. Tot recent want een 2 maanden geleden ontdekte ik per toeval via de online chessdatabase dat er 2 belangrijke referentiepartijen ontbraken in mijn database. Een eerste was een partij gespeeld op Deutsche E-mail-Schachclub.
Een tweede partij werd gespeeld op de Lechenicher Schaakserver waarbij de zwartspeler de Belg Aime Truyens blijkt te zijn.
Dus het killernieuwtje waarmee ik uitpakte in mijn vorig artikeltje, bleek toch al eerder te zijn ontdekt en zelfs tot 2 maal toe. Dit is 1 specifieke stelling waarin ik een gat ontdekte in mijn nochtans zopas geupdate databases maar wellicht bestaan er veel meer. Dit soort correspondentie-partijen gespeeld niet op iccf, verzamel ik niet. Hoogtijd om hier iets aan te doen dus ging ik op zoek hoe gemakkelijk eventueel tegen een prijsje dit soort partijen ook op mijn computer te kunnen bewaren.

Het eerste adres is natuurlijk Chessbase. Zij bieden Corr Database 2018 aan. 1,4 miljoen partijen maar tegen een zeer stevig prijskaartje van 189,9 euro. Openingmaster biedt ons Om Corr aan. 1,7 miljoen partijen hier tegen een zeer schappelijke prijs van 39 euro/ jaar. Echter de goedkoopste keuze is niet altijd de beste keuze en een recente review op chesspub laat verstaan dat de service op zijn minst niet optimaal is. Zelf heb ik in het verleden ook al opgemerkt dat openingmaster geregeld langere tijd inactief was. Tenslotte heb je UltraCorr-X gefabriceerd door de Ierse Senior Internationaal Meester Tim Harding. Voor 52,5 euro heb je 1,7 miljoen partijen met de partijen hierboven die ik miste.

Omdat ik zelf in een ver verleden al eens een correspondentie-database van Tim had gekocht en tevreden hierover was, moest ik uiteindelijk niet lang twijfelen om opnieuw zijn product te kiezen. Ik heb er geen spijt van gekregen want de kwaliteit is opnieuw uitstekend. Wel wil ik nog opmerken als je de database gedownload hebt dat je daarna eerst de encryptie moet verwijderen vooraleer toegang te krijgen. De sleutel krijg je van Tim maar je hebt Chessbase nodig om die te activeren. De Fritz 15 interface kan dat niet maar gelukkig kreeg ik een hint van 1 van mijn studenten. Je kan gratis Chessbase reader downloaden en daar heb je wel de mogelijkheid om de sleutel te activeren.

Brabo

2 opmerkingen:

  1. Zelf gebruik ik databases eigenlijk niet meer los van de engine. Ironisch genoeg blijken soms de meeste gespeelde zetten een weerlegging door Stockfish 8 te bevatten, terwijl een onbekend zijvariantje wel de voorkeur krijgt. Dan ga ik toch eerder voor de engine, dan voor de database.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Alles hangt natuurlijk af van welke partijen in de database zijn. Bovendien zijn er nog andere belangrijke redenen om een database te gebruiken behalve de beste zet te vinden.
      1) Partijen vinden van je tegenstanders.
      2) Detecteren aan de hand van de meest gespeelde zetten wat je tegenstander wellicht zal spelen.
      3) Welke zet geeft de beste praktische kansen voor standaardschaak en dit hoeft bijlange niet de zet te zijn die theoretisch de beste is.

      Tenslotte is een evaluatie van een top-engine nog steeds een stuk minder nauwkeurig dan recent gespeelde correspondentiepartijen op +2200 (ICCF-) niveau. De eenvoudige reden is dat men in vele correspondentiepartijen zeer intensief gebruik maakt van top-engines gecombineerd met zeer geavanceerde computertechnieken. Bovendien zie je ook veel beter de correlatie tussen beste zet en winstkansen. M.a.w. in het bijzonder deze UltraCorr-X is een absolute must voor elke ambitieuze speler die een rating heeft boven de 2200 fide.

      Verwijderen